بلاگ

خرید کالای دست دوم: حقوق شما هنگام خرید آنها چیست؟

انگیزه های اولیه برای خرید کالای دست دوم

گرچه ممکن است خرید کالاهای دست دوم به زمان های بسیار قدیمی بازگردد. اما تاریخچه مشهور خرید لباس دست دوم به دهه 1300 برمی گردد. این وسیله به عنوان وسیله ای استفاده شد که توسط افرادی که توانایی خرید لباس گران قیمت را ندارند. اما با این وجود می خواستند لباس زیبا بپوشند. امروزه خرید دست دوم به طور گسترده ای گسترش یافته و به یک بازار رو به رشد تبدیل شده است.

وقتی صحبت از کالاهای دست دوم می شود، طیف وسیعی از محصولات و کانال های فروش به ذهن خطور می کنند. می توان وب سایت هایی مانند Ebay خرید و فروش کالای دست دوم و  سایت پیشرو در خریدGittiGidiyor را که به عنوان فروشگاه های بزرگ خرده فروشی در انواع محصولات به فروش می رسند ، وب سایت های بوتیک که بر روی یک اشیا خاص یا طیف وسیعی از محصولات یا مغازه های ناخواسته و فروشگاه های عتیقه واقع در محله های خاص تحت این عنوان قرار دارند ، در نظر گرفت.

با توسعه خرید آنلاین ، بسترهای اینترنتی خرید و فروش کالاهای دست دوم نیز در حال رشد است: ایفا مارکت که به تازگی در ایران راه اندازی شده است ، یک وبگاه است که در آن کالاهای دست دوم قابل فروش است. این تبلیغ خود را با شعار “شما نمی توانید آن را دور بیندازید اما اگر آن را برای فروش قرار دهید” فروخته می شود. و روند فروش را با بستری که ایجاد کرده بسیار آسان می کند. ایفا همچنین با رابط کاربری متمایز خود در زمان هایی که تغییر از کامپیوتر به تلفن همراه در حال افزایش است، درخشان است.

 

وقتی نگاهی به جنبه مصرف کننده کسب و کار بیندازیم، مصرف کنندگان را با انگیزه های مختلف برای خرید دست دوم می بینیم. در کنار آنهایی که می خواهند با دفع وسایلی که برای خود اضافه می دانند، درآمد کسب کنند، افرادی هم هستند که به دلایل احساسی به این حوزه روی می آورند.

مطلب هر آنچه درباره حراج آنلاین باید بدانید را از دست ندید.

همچنین یک وضعیت دو جانبه در مورد جنبه خرید تجارت دست دوم وجود دارد.

انگیزه اصلی خرید دست دوم در بخشهایی مانند اتومبیل ، تلفن یا لوازم الکترونیکی براساس دلایل اقتصادی است. اختلاف قیمت بین محصولات دست دوم و محصولات جدید عاملی اساسی برای رشد این بخشها در بازار دست دوم است.

علاوه بر مصرف کنندگانی که به دلایل اقتصادی کالاهای دست دوم را خریداری می کنند ، گروهی از مصرف کنندگان نیز به دلایل احساسی این کار را انجام می دهند. تمایل به یافتن یک محصول خاص ، به دست آوردن یک مورد تاریخی یا چیزی که پشت آن داستانی داشته باشد و تجربه تجربه خرید از جمله انگیزه های عاطفی مردم است. مصرف کنندگانی وجود دارند که تجربه خرید از فروشگاه های قدیمی و عتیقه را به شکار گنج یا سفر به تاریخ تشبیه می کنند. در عین حال ، امکان یافتن مارک های معروف با قیمت های قابل دستیابی و لذت شکار یک کالای غیرمعمول در یک فروشگاه مسدود شده یا یک وب سایت ، دلایل اقتصادی و عاطفی خرید دست دوم را در کنار هم قرار داده است.

ما یک تحقیق انجام داده ایم تا بتوانیم نظرات مصرف کنندگان ترک در مورد خرید و فروش دست دوم را شناسایی کنیم و انگیزه های آنها را شناسایی کنیم. تحقیقات ما شامل 100 زن و مرد با سن 18 تا 45 سال .

وقتی از آنها سوال شد که نظرشان در مورد فروش کالاهای دست دوم برای فروش چیست ، برخی از مصاحبه شوندگان گفتند “از نظر بازیافت خوب است” ، “اگر اقلام در بکر باشد” چیز خوبی است و ” از نظر اقتصادی منطقی است ». از نظر دیگران ، قرار دادن کالاهای دست دوم برای فروش چیزی است که در مورد افراد کم درآمد صدق می کند (“این خصوصاً برای دانشجویان منطقی است” ، “برای افراد نیازمند امری خوب است”). تعداد مصاحبه شوندگانی که رویکرد منفی به فروش اقلام دست دوم دارند بسیار کم است.

63٪ از مصاحبه شوندگان گفتند که آنها سکوهایی را می شناسند که کالاهای دست دوم در آنها خرید و فروش می شود. سیستم عامل هایی که بیشتر به صورت آنلاین ذکر شدند ، گروه های دست دوم فیس بوک ، بازرگانان و فروشندگان کالای نقطه ای هستند.
44٪ از مصاحبه شوندگان محصولات دست دوم را قبلا برای فروش گذاشته اند. سیستم عامل های آنلاین عمدتا برای این منظور (فیس بوک  و letgo) ترجیح داده شدند. برخی ، اگرچه تعداد کمی دارند ، کالاهای دست دوم را از طریق فروشندگان نقطه ای ، آشنایان یا چهره به چهره برای فروش گذاشته اند.

محصولات دست دوم که قبلاً برای فروش گذاشته شده بودند عمدتا لوازم الکترونیکی ، لوازم اصلی و کالاهای خانگی بودند. علاوه بر این موارد ، “کاروان” ، “ژنراتور” ، “ماشین” ، “زمین” و “محصولات کودک” ذکر شده است.

انگیزه های فروش کالاهای دست دوم برای فروش را می توان تحت سه عنوان “مدل ارتقا / / تغییر / نوسازی” ، “دیگر نیازی به آن” و “نیاز به پول” طبقه بندی کرد.

خرید کالای دست دوم

کالاهایی که برای فروش دست دوم قرار گرفتند / برای فروش دست دوم انتخاب شدند کالاهایی بودند که می توانستند پول بیاورند ، کالاهایی که دور ریخته می شدند زیرا نگه داشتن آنها ، کالاهای غیرقابل ذخیره ، یعنی لوازم الکترونیکی ، منطقی نبود ( کامپیوتر ، تلویزیون ، تلفن) ، مبلمان ، لوازم اصلی و اتومبیل. به غیر از این موارد ، مواردی که برای مدت کوتاهی مورد استفاده قرار می گرفتند (مانند محصولات کودک) برای فروش دست دوم انتخاب شدند. برخی از مصاحبه شوندگان فکر می کنند که قرار دادن وسایل شخصی برای فروش دست دوم سالم نیست.

42٪ از مصاحبه شوندگان اظهار داشتند كه در مورد كمك هاي كمكي كه از سوي شهرداري ها و موسسات رفاه اجتماعي براي اهداي كالاهاي دست دوم تشكيل شده ، شنيده اند. برخی از کمپین های شنیده شده یا شناخته شده عبارتند از “کمپین قلک” ، “سطل های بازیافت” ، “مجموعه خیریه پس از زلزله” و “مجموعه اسباب بازی ها ، وسایل قدیمی ، لباس و کتاب”.

43٪ از مصاحبه شوندگان اظهار داشتند که قبلا کالاهای دست دوم خریداری کرده اند. وقتی از آنها در مورد افکارشان در مورد خرید کالاهای دست دوم پرسیده شد ، پاسخ های دریافت شده “این یک چیز خوب است زیرا از هدر رفتن آن جلوگیری می کند” و “اگر کالا در شرایط بکر باشد می توان آن را خریداری کرد”. از طرف دیگر ، مصاحبه شوندگانی نیز وجود داشتند که خرید دست دوم را ناشی از کمبود اقتصادی می دانند ، همانطور که در مورد فروش دست دوم نیز وجود داشت. (“ممکن است در صورت کمبود بودجه امکان پذیر باشد” ، “در صورت نیاز امکان پذیر خواهد بود.”) همچنین کسانی که خرید دست دوم را ترجیح نمی دهند ، خرید دست دوم را به جز وسایل نقلیه و کسانی که به خرید کالاهای دست دوم اعتماد ندارند.

سیستم عامل هایی که برای خرید کالاهای دست دوم استفاده می شود بیشتر بصورت آنلاین هستند. از فروشگاه های ملموس ، مغازه های پوشاک دست دوم و فروشندگان نیز نام برده شد ، هرچند حداقل.

کالاهای دست دوم خریداری شده قبلاً به عنوان “لوازم الکترونیکی مانند تلفن و دوربین عکس” ، “کالاهای خانگی” ، “لوازم اصلی” ، “قطعات خودرو” ، “تکه های وینیل” ، “لباس” ، “جواهرات” و “ذکر شده است. ساعت ”

وقتی مصاحبه شوندگان درمورد دلایلی که ترجیح می دهند این وسایل را به صورت دست دوم خریداری کنند از آنها سال شد ، پاسخ دادند که آنها این کالاها را ترجیح می دهند زیرا “کالاهای جدید برای لوازم الکترونیکی گران است” ، “برای مدت کوتاهی مورد استفاده قرار می گرفتند” یا ” آنها از زمان مجرد بودن آنها نمی خواستند آنها را خریداری کنند “برای وسایل اصلی و مبلمان و” آنها از پوشیدن آنها خوششان آمد “برای لباس.
اگرچه سیستم عامل های آنلاین بیشتر برای خرید کالاهای دست دوم ترجیح داده می شوند ، اما فروشگاه های ملموس – برخلاف هنگام فروش کالاهای دست دوم – به دلیل ضریب اطمینان و اهمیت بررسی کالای قبل از خرید ، مورد علاقه قرار می گیرند.

محصولی که ترجیح داده می شود دست دوم خریداری شود ، لوازم الکترونیکی “ارزان” و “تمیز” بودن است. کسانی که خرید وسایل کوچک را دست دوم ضروری نمی دانند ، بیشتر خرید محصولات دست دوم را ترجیح می دهند. عتیقه جات و محصولات کودک سایر مواردی است که ترجیح داده می شود دست دوم خریداری شود (“با گذشت زمان عتیقه ها از ارزش و زیبایی بیشتری برخوردار می شوند”). وقتی نگاه کلی به همه آنها بیندازیم ، کالاهای غیر شخصی و کالاهای غیر از لباس بیشتر از همه ترجیح داده می شوند.

6٪ از مصاحبه شوندگان اظهار داشتند که از مغازه های پوشاک دست دوم خرید می کردند. پیراهن ، شلوار ، کیف ، جواهرات ، عینک و لباس مواردی هستند که بیشتر از همه ترجیح داده می شوند.
8٪ از مصاحبه شوندگان گفتند که آنها قبلاً عتیقه خریداری کرده اند. “بازار بزرگ” ، “لتگو” ، “بازار عتیقه فریکوی” از جمله مکانهای خرید عتیقه است. برخی از انگیزه های خرید اشیا عتیقه به عنوان “داشتن ارزش هنری” ، “طرح های قدیمی و عاری از روند” و “برای جمع آوری اهداف” ذکر شده است.

وقتی نگاهی به یافته های تحقیق می اندازیم ، می بینیم که مصرف کنندگان ترک نیز خرید دست دوم را از نظر اقتصادی و احساسی در نظر می گیرند. با پیشرفت های فن آوری و ظهور برنامه هایی که راه خرید و فروش دست دوم را هموار می کند ، می توانیم تغییر رفتار مصرف کننده را از قبل مشاهده کنیم و نمی توانیم صبر کنیم تا ببینیم اوضاع چگونه پیش می رود.
در این دوره از تغییر ، فرض می کنیم مارک هایی که نه تنها با انگیزه های اقتصادی بلکه با انگیزه های احساسی نیز مطابقت دارند ، در بازار دست دوم تفاوتی ایجاد می کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *